Kiteen vesikunta logo

PÄIVYSTYS 24/7

Vesi-ja viemäriverkostoon liittyminen

Vesihuoltolaki 21 § edellyttää kirjallista sopimusta kiinteistön liittämisestä laitoksen verkostoon ja laitoksen palvelujen käytöstä.
Vesi- ja/tai viemäriliittymissopimus kiinteistön omistajan (liittyjä) ja vesihuoltoyhtiön välille tehdään Kiteen Vesikunnan toimistossa, Kalapolku 11.

Liittyjä täyttää liittymishakemuksen ja antaa tässä tiedot mm. kiinteistöstä ja sen käyttötarkoituksesta. Laitos tekee liittyjän ja laitoksen kesken sopimuksen liittymisestä ja käytöstä, liittymis- ja käyttösopimus.

Liittymissopimus olisi hyvä tehdä vähintään 2 viikkoa ennen liittymän rakentamista, sillä tonttijohtoja ei voida liittää ennen kuin liittymissopimus on tehty.

Vesi-ja jätevesihuollon liittymishakemus

Voitte liittyä Kiteen Vesikunnan vesi- ja viemäriverkostoon täyttämällä oheisen liittymis- ja osuushakemuksen.
Hakemukset lähetetään Kiteen Vesikuntaan käsiteltäväksi. Käsittelyn jälkeen lähetämme teille sopimuksen allekirjoitettavaksi.

Liittymishakemus

Liittyjä

Kiinteistö

Kiinteistön omistajan vaihtuessa

Omistajan vaihtuessa tulee vesi- ja/tai viemäriliittymä aina siirtää uudelle omistajalle. Omistajanvaihdoksesta tulee ilmoittaa toimistollemme mahdollisimman pian muutoksen tapahduttua. Entinen omistaja on vastuussa kiinteistön maksuista siihen saakka, kunnes tarvittavat tiedot on ilmoitettu.

Voit ilmoittaa omistusmuutoksesta siirtohakemuksen tekoa varten joko alla olevalla lomakkeella, sähköpostitse info@kiteenvesikunta.fi tai puh. 040 727 7007.

Tarvitsemme kopion siirtoa osoittavasta asiakirjasta (esim. kauppakirja). Tätä asiakirjaa käytetään omistajatietojen todentamiseen.

Muistathan ilmoittaa myös vesimittarilukeman vaihdospäivältä, niin saamme tehtyä loppulaskun vanhalle omistajalle.

Vesi-ja viemäriliittymän siirtohakemus


Liitteet

Kopio asiakirjasta (esim. kauppakirja). Voit lähettää liitteen alla olevalla painikkeella tai sähköpostilla osoitteeseen info@kiteenvesikunta.fi

Mittarin lukuohje

Asiakkaanamme saat vesimittarin luentapyynnön kerran vuodessa.
Luentapyynnön saatuasi voit ilmoittaa lukeman sähköisesti tai postitse.
Ilmoitathan meille vesimittarin lukemasi vähintään kerran vuodessa.

Vesimittarin sijainti

Vesimittari löytyy samasta paikasta kuin rakennuksen vesijohtoverkon pääsulkuventtiili.
Tavallisesti ne sijaitsevat teknisessä tilassa lähellä kylpyhuonetta. Vesimittarin ja sulkuventtiilin sijainti kannattaa selvittää pian muuton jälkeen.

Tarkista, että luentapyynnössä ilmoitettu mittarin numero on sama kuin mittarin reunukseen tai
kansiläppään stanssattu numero. Merkitse lomakkeen lukemasarakkeeseen myös lukeman edessä olevat nollat.

vesimittari 1
Yllä olevassa kuvassa mittarin numero on 21677357 ja ilmoitettava lukema 01994.
vesimittari 2
Yllä olevassa kuvassa mittarin numero on ZRI0013093591 ja ilmoitettava lukema 00436. Osakuutiometrejä näyttävien punaisten osoittimien lukemaa ei tarvitse ilmoittaa.

Vesimittaria kannattaa seurata kuukausittain. Totuttua suuremmat lukemat voivat paljastaa piilevän vesivuodon.

Ilmoita vesimittarin lukema

Vesimittarin lukeman voitte ilmoittaa täyttämällä oheisen lomakkeen kentät ja painamalla ”Lähetä” -nappia. Kaikki kentät ”Lisätietoja” -kenttää lukuunottamatta on täytettävä. Laskutuskohteen numeron ja vesimittarin numeron näette postitse saamastanne lomakkeesta. Mikäli ilmoitatte lukeman sähköisesti, kyseisen lomakkeen postitus ei ole tarpeen.

Osakuutiometrejä näyttävien punaisten osoittimien asennolla ei ole merkitystä mittareita luettaessa.

Lisätietoja Kiteen Vesikunnan mittarien luennasta saatte puhelinnumerosta 040 727 7007.

Usein kysyttyä ?

Mitä teen, jos hanasta ei tule vettä?

Kiteen Vesikunta ilmoittaa suunnitelluista vesijohtotöistä ennakkoon ja äkillisistä vesikatkoista mahdollisimman pian etusivun Häiriötiedotteet-osiossa.
Vesikatkon syynä voi olla myös talon sisäiset huoltotyöt, joista saat tietoa kiinteistön huoltoyhtiöltä. Jos et löydä syytä vesikatkolle, ota yhteyttä Kiteen Vesikuntaan, päivystysnumero 040 727 7007.

Mikä on veden pH-arvo toiminta-alueella?

Veden pH on noin 7,5.

Mikä on veden kovuus?

Veden kovuudella tarkoitetaan veden sisältämän kalsiumin ja magnesiumin määrää.
Kiteen Vesikunnan verkostoveden kokonaiskovuus on 0,5 mmol/l (dh 2.5-3.5).

Kiteen vesijohtoverkoston vesi on pehmeää. Pesukoneissa ei siten tarvitse erikseen käyttää vedenpehmennysaineita.

Miksi vesi on joskus ruskeaa?

Veden ruskea väri johtuu pääosin rauta- ja mangaanisaostumista jotka lähtevät liikkeelle, kun esimerkiksi tonttijohto suljetaan ja avataan uudestaan tai veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus- tai muutostöiden johdosta tai vesijohtoverkostossa tapahtuneesta paineiskusta.

Yleensä vettä juoksuttamalla saadaan poistettua tilapäinen laatuhäiriö, mutta jos häiriö on kuitenkin pitempi kestoinen, ota yhteys Kiteen Vesikunnan päivystysnumeroon 040 727 7007. Useimmiten värjääntynyt vesi ei aiheuta terveydelle haittaa, mutta silti on hyvä välttää veden juomista, kunnes häiriö poistuu.

Miksi vesi on harmaata ja poreilee?

Veden poreilu ja harmaus tai maitomainen sameus vedessä on ilmaa. Ilmaa on voinut päästä veteen esimerkiksi huoltotöiden takia.
Voit tehdä ns. vesilasitestin; laita vettä lasiin ja odota 10 min. Mikäli vesi kirkastuu, niin vesi on käyttökelpoista. Jos sameus painuu pohjaan, on kyseessä jokin muu häiriö. Ota silloin yhteys
Kiteen Vesikuntaan, päivystysnumero 040 727 7007.

Kuinka paljon fluoridia on vesijohtovedessä?

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (1352/2015) mukaan vesijohtovedessä saa olla fluoridia korkeintaan 1,5 mg/l.
Kiteen Vesikunnassa veden fluoridipitoisuus on noin 0,069 mg/l

Missä tutkitaan kaivo- ja järvivesinäytteitä?

Yksityisiä kaivo- ja järvivesinäytteitä tutkii Savo-Karjalan Ympäristötutkimus Oy, Jokikatu 8,
80220 Joensuu, puh. 050 3004 172

Mistä kiinteistön vedensyötön saa suljettua?

Kiinteistön vesimittarin luona on yksi tai kaksi sulkuventtiiliä, mistä vedensyötön saa suljettua. Lisäksi piha-alueella tai esim. kadun varrella on tonttisulkuventtiili, mistä vedet voi myös sulkea.

Tonttisulkuventtiilin testaukseen liittyen tulee aina ensin olla yhteydessä Kiteen Vesikuntaan.
Vesihuoltolaitoksen yleisten toimitusehtojen mukaan; Asiakas ei saa sulkea eikä avata tonttivesijohtoon kuuluvaa sulkuventtiiliä ilman laitoksen lupaa.

Mitä teen, jos esim. ulkoillessani epäilen havainneeni vesijohtovuodon?

Mikäli havaitset kadulla, puistossa tai vaikka ojassa epätavallista veden virtausta tai lammikoitumista, voi kyseessä olla vesijohtovuoto. Soita tällöin matalla kynnyksellä päivystysnumeroomme 040 727 7007.

Paljonko tippuva hana kuluttaa vettä?

Tippuva vesihana voi lisätä vedenkulutusta noin 30 m³/vuosi. Tämä aiheuttaa noin 120 €:n lisälaskun asiakkaalle.
Vesivuodot ovat usein korjattavissa melko pienin kustannuksin esimerkiksi vaihtamalla hanojen tai WC:n huuhtelusäiliön tiivisteet.

Viemäri ei vedä, mitä teen?

Asuessasi kerros- tai rivitalossa ota yhteys kiinteistön huoltomieheen.

Mikäli tukkeuma on kiinteistön omissa laitteissa tai omassa tonttiviemärissä, ota yhteys putkiliikkeeseen tai yritykseen, joka tarjoaa loka-autopalveluja.
Jos epäilet, että viemäritukos on vesilaitoksen runkoputkessa, ota yhteyttä Kiteen Vesikuntaan, päivystysnumero 040 727 7007.

Huomioithan, että kiinteistö vastaa tonttiviemärin tukosten avaus- ja korjauskustannuksista kadulla olevaan runkoviemärin liitoskohtaan saakka. Kiteen Vesikunta vastaa avaus- ja korjauskustannuksista runkoviemäriensä osalta.

Mikä ei sovi viemäriin?

  • Roskat: pumpulipuikot, käsipyyhepaperit, tekstiilit, muovit (vaipat, terveyssiteet, pikkuhousunsuojat, kondomit ym.)
  • Biojätteet: ruuantähteet tai rasvat
  • Hyödynnettävät jätteet: lasit, hiekat tai multa
  • Ongelmajätteet: bensat, tärpätit, maalit, öljyt, lääkkeet, myrkyt tai raskasmetalli

Mitä teen, jos esim. ulkoillessani epäilen havainneeni viemärivuodon?

Mikäli havaitset kadulla, puistossa tai vaikka ojassa epätavallista veden virtausta tai lammikoitumista, voi kyseessä olla tukkeutunut tai rikkoontunut viemäri. Tällöin soita matalla kynnyksellä Kiteen Vesikunnan päivystysnumeroon 040 727 7007.

Tilaa häiriötiedote

Rekisteröi numerosi palveluun erikseen, jos

  • puhelinliittymäsi on salainen tai prepaid
  • puhelinliittymäsi on rekisteröity muuhun kuin koti-osoitteeseen (esim. työpuhelin tai vapaa-ajan asunto/mökki)
  • olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta numeroa/osoitettasi

PIN-koodin tilaaminen

  1. Kirjoita kenttiin nimesi ja puhelinnumerosi (muodossa 0401234567) ja/tai sähköpostiosoitteesi.
  2. Klikkaa Lähetä PIN-koodi -painiketta. Saat pian nelinumeroisen PIN-koodin tekstiviestillä ja/tai sähköpostitse. Jos annoit lankapuhelinnumeron, saat pian puhelun, jossa sinulle luetellaan nelinumeroinen PIN-koodi.
  3. Kirjoita saamasi PIN-koodi sille varattuun kenttään.
  4. Klikkaa OK-painiketta.

Katu-osoitteen lisääminen

  1. Kirjoita erillisiin kenttiin postinumero, kadunnimi ja talon numero.
  2. Tarkista kirjoittamasi osoitetiedot ja klikkaa Jatka-painiketta vahvistaakseni osoitetietosi rekisteröiminen.
  3. Valmista tuli ja saat jatkossa valitsemallasi tavalla viestin, jos ilmoittamaasi osoitteeseen tulee vika- tai häiriötilanne.
    Huomioithan, että voit rekisteröidä enemmänkin kuin yhden osoitteen, esimerkiksi kesämökin tai lähi-omaisen osoitteen. Huoltoyhtiöt, isännöitsijät ja muut yritykset voivat tilata hallinnoimansa kiinteistön osoitteesta häiriötiedotteet.

Pidä yhteystietosi ajan tasalla

Jos osoitteesi tai puhelinnumerosi muuttuu, voit aina päivittää tietojasi kirjautumalla uudelleen. Tilaa uusi PIN-koodi, kun haluat muokata tai
poistaa tietojasi.

Tietosuoja

Emme käytä järjestelmään tallennettuja numeroita muuhun kuin häiriötiedottamiseen. Numeroita ei myydä tai luovuteta eteenpäin ja ne pysyvät meillä tallessa salasanasuojatulla palvelimella, johon on pääsy vain tekstiviestijärjestelmää käyttävillä henkilöillä. Palvelun tuottaa ohjelmistoyritys Blue Idea ApS Finland Branch, y-tunnus 3229743-5.

Ota yhteyttä

Hinnastot

Hinnastot 1.1.2025 alkaen

Yleiset toimitusehdot

Scroll to Top